مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

هدف شما چه کاهش وزن باشد، چه حفظ سلامت پوست یا پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف، استفاده از غذاهای سالم بهترین راه است. استفاده از رژیم غذایی سالم به معنای گنجاندن انواع مواد غذایی در رژیم غذایی است. این عبارت است از عدم زیاده‌روی و استفاده از مواد غذایی که چربی کمی دارند و حاوی انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و غیره به مقدار لازم هستند.

حفظ وزن سالم

برای کاهش وزن یا داشتن برنامه کنترل وزنی سالم، استفاده از عاد‌ت‌های غذایی خوب یک باید به شمار می‌رود. اضافه وزن به خاطر عادت‌های غذایی ناسالم می‌توان فرد را در معرض طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها قرار دهد. با انتخاب‌ و عادت‌های غذایی درست می‌تواند از این کار اجتناب کرد.

پیشگیری از بروز مشکلات سلامتی

رژیم غذایی ناسالم دارای چربی‌های اشباع و غذاهای سرخ شده می‌تواند فرد را در معرض خطر مشکلات پزشکی مزمن مانند افزایش کلسترول، دیابت و فشار خون بالا قرار دهد. در مقابل، رژیم غذایی متعادل به همراه ورزش منظم به حفظ تناسب بدن و سلامتی کمک می‌کند. استفاده از رژیم غذایی سالم همچنین به حفظ سلامت روده‌ها کمک می‌کند و بروز اختلالات روده مانند یبوست را کاهش می‌دهد.

افزایش سطح انرژی

اهمیت استفاده از رژیم غذایی سالم را می‌توان از آنجایی متوجه شد که شامل مقادیر کافی مواد مغذی ضروری است که به فعال ماندن شما در طول روز کمک می‌کنند. رژیم غذایی سالم سطح مانند انرژی‌زا عمل می‌کند و خستگی را به تأخیر می‌اندازد یا حتی مانع خستگی می‌شود. بنابراین، استفاده از مواد غذایی سالم انرژی کافی برای کارهای روزمره را تأمین می‌کند.
کودکان اگر از مواد مغذی لازم برای بدن محروم شوند رشد و نمو آن‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. مشکلات یادگیری و رفتاری در کودکان اغلب ناشی از استفاده از رژیم غذایی نامناسب است. چاقی نیز در کودکانی که والدین آن‌ها به عادت‌های غذایی سالم اهمیت نمی‌دهند در حال افزایش است. پس، به عنوان پدر و مادر باید با فراهم کردن مواد غذایی مورد نیاز کودکان آن‌ها را به استفاده از رژیم غذایی سالم تشویق کنید. این مواد غذایی سالم می‌توانند نقش حیاتی در عملکرد آکادمیک کودکان نیز داشته باشند.

حفظ زیبایی پوست

کسانی که از رژیم غذایی مناسب و سالم استفاده می‌کنند جذا‌ب‌تر هستند چون، مواد مغذی لازم برای پرورش و جوان‌سازی پوست را دریافت می‌کنند. رژیم غذایی سالم می‌تواند به درمان پوست مبتلا به آکنه نیز کمک کند.
توجه داشته باشید که حتی زیاده‌روی در مصرف غذاهای مغذی نیز می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی شود. پس، سعی کنید همیشه به مقدار متوسط از آن‌ها استفاده و از زیاده‌روی خودداری کنید. بهتر است به جای سه وعده بزرگ از 5-6 وعده غذایی کوچکتر استفاده کنید. غذا خوردن هنگام تماشای تلویزیون یا مانند این‌ها می‌تواند خطر پرخوری را افزایش دهد. بهتر است هنگام غذا خوردن از انجام این فعالیت‌ها خودداری کنید.